جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۱
کد خبر: ۶۶۹۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷

به دختران‌مان بگوییم دوستت دارم

هیچ ایرادی ندارد پدر به دخترش بگوید من تو را دوست دارم، ولی بسیاری از پدرها از بیان این جمله پرهیز می‌کنند و زمانی متوجه ضرورت بیان این جمله می‌شوند که خیلی دیر شده است.

‌به گزارش شهر،بسیاری از خانواده‌ها به داشتن دختر افتخار می‌کنند، چون زنان نیز توانسته‌اند مانند مردان تحصیل و کار کنند و سبب افتخار خانواده شوند و... که این نکته می‌تواند تا حد زیادی نگرانی پدر و مادر را در مورد آینده دخترشان برطرف کند، اما این مساله نمی تواند تنها دلیل این علاقه شدید باشد.

زهره کیانی، یک روان‌شناس می‌گوید : پدر برای دختر نوعی «تایید»است و روابط بین آن دو به طور ناخودآگاه برای هر دو طرف اهمیت و برتری خاصی دارد. مهم این است که معمولا این رابطه که از همان ماه اول تولد آغاز می‌شود، همیشه تعادل ندارد و گاهی یک رابطه بسیار نزدیک و عاطفی و گاهی یک رابطه با فاصله بین پدر و دختر شکل می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد‌: از آنجایی که دختر بچه‌ها شیرین تر و نازتر هستند و خود را بیشتر پیش پدر محبوب و لوس می‌کنند و در یک کلمه بسیار مورد علاقه پدر هستند، ناز و نوازش پدرانه نسبت به دختر برای همه آشناست و پدر سعی دارد تا نهایت عشقش را به دختر کوچولویش ابراز کند‌.

کیانی می‌گوید‌:‌ گاهی نوعی رابطه دختر و پدر به تاریخچه زندگی شخصی پدر هم بازمی‌گردد. برخی مردان دوست دارند همان رابطه‌ای را با دخترشان ایجاد کنند که با مادرشان داشته‌اند و برخی دیگر عشقی را نثار او می‌کنند که نتوانسته‌اند، تجربه کنند.

وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که پدر در ارتباط با دختر، گذشته را رها کند و سعی نماید در زمان حال زندگی کند. برخی مردان از داشتن دختر خوشحال می‌شوند، چون رابطه خوبی با پدر خود نداشته‌اند. برای این دسته از افراد داشتن پسر به معنی تبدیل شدن به همان پدری است که آنها در کودکی از او خرسند نبوده‌اند. در حالی که داشتن دختر سبب می‌شود وزن تاریخ گذشته سبک تر شده و مرد بتواند رابطه جدیدی با فرزند خود ایجاد کند.

این روان‌شناس می‌افزاید: اما متاسفانه در برخی مراجعه کنندگان شاهدیم که‌ اشکال مهمی در روابط خانوادگی بعضی افراد وجود دارد و آن ناتوانی در بیان احساسات و عواطف است‌، بطوری که هیچ ایرادی ندارد پدر به دخترش بگوید من تو را دوست دارم، ولی بسیاری از پدرها از بیان این جمله پرهیز می‌کنند و زمانی متوجه ضرورت بیان این جمله می‌شوند که خیلی دیر شده است.

کیانی می‌گوید: پدرها و دخترهای خانواده‌های ایرانی باید زمان بیشتری را به هم اختصاص دهند و با هم بیشتر صحبت کنند‌، ‌اگر محبت مورد نیاز دختر در سن نوجوانی در فضای خانواده تامین شود و او حس کند که از حمایت معنوی پدر و برادر خود برخوردار است، هیچ گاه این نیاز را در خیابان و اینترنت جستجو نخواهد کرد.

وی تصریح می‌کند: دخترها طبیعتا روحیه‌ای حساس‌تر و شکننده‌تر دارند و مادران، معمولا با توجه به این روحیه با آنها برخورد می‌کنند که شاید همین امر موجب تشدید شدن این روحیه می‌شود و در نهایت، دختر تبدیل به زنی حساس و غیر منطقی می‌شود، اما اگر پدر بتواند با دید درست و اصولی، از همان سنین کودکی با دخترش تعامل داشته باشد، می‌تواند روحیه احساساتی و لطیف او را تا حدی به اعتدال برساند و در این صورت است که دو کفه ترازو- منطق و احساسات- هم وزن و هم سنگ در کنار هم رشد خواهند کرد.

وی می‌گوید‌: به عنوان مثال بعضی از بازی‌های مردانه و کمی خشن که پدر با دختر انجام می‌دهد و مورد انتقاد مادر است، می‌تواند مهارت‌های دفاعی دختر را افزایش دهد. بعضی از این بازی‌ها می‌توانند روحیه استدلال و منطق پذیری دختر را افزایش دهند و همانطور که قبلا نیز گفتم‌ نکته مهم دیگری که می‌توان در این ارتباط به آن اشاره کرد، این است که اگر پدر بتواند دخترش را از مهر و محبت اشباع کند‌، لذا این دختر در سنین نوجوانی و جوانی، نیاز‌های عاطفی‌اش را بیرون از خانه جستجو نخواهد کرد.

کیانی تاکید می‌کند‌: دختر تشنه محبت است و پدران باید در تربیت دختران از عواطف بیشتری استفاده کرده و از نظر عاطفی باید به آن‌ها توجه شود تا محبت آن‌ها تامین شود و دچار لغزش نشود‌، به طور معمول، شاید پدر بیشتر این امکان را داشته باشد که پسرش را با خود همراه کند و تاثیر بیشتری بر او داشته باشد، اما نباید از نقش تربیتی او در مواجهه با دختر غفلت کنیم‌، ‌پدری که در مواجهه با دخترش بتواند برخوردی مقتدر و در عین حال مهربان را به ظهور برساند، در تربیت او موفق‌تر خواهد بود.

کیانی می‌گوید‌: دختر به پدری نیاز دارد که او را دوست داشته باشد و در ضمن با عشق ورزیدن به مادر، به دختر بیاموزد که باید تبدیل به زنی دوست‌داشتنی توسط مرد در آینده شود. مردی که به همسرش اظهار عشق نمی‌کند، این احساس را به دختر آموزش نداده و عشق را در آینده در او خفه می‌کند. دوست‌داشتن‌ها خوب است تا با جملات هر چند ساده هر از چندگاهی برای اعضای خانواده ابراز شوند.

این روان‌شناس می‌افزاید‌: برای داشتن ارتباطی دوستانه با فرزند دختر، سعی کنید حتی وقتی از اشتباهاتش با شما حرف می‌زند مانند یک دوست که به اشتباهات دوستش گوش می‌دهد، رفتار کنید. گاهی بخندید، گاهی به شوخی مسخره کنید و… اما فورا با تحقیر و سرزنش راه را برای ادامه این دوستی نبندید. این دوستی به شما امکان شناخت دخترتان را می‌دهد. همه چیز را بفهمید و بدانید و در مواقع دیگر از این اطلاعات استفاده کنید و نگرانی‌تان را آشکار نکنید تا باعث ترس دخترتان از شما نشود.

بنابراین گزارش، عشق پدر به فرزندانش فراموش نشدنی است‌، اما عشق به بابا به دخترش یه عشق فرازمینی است که نمیشه با فشردن قلم احساس رو بیان کرد.

دخترا سیب گلابن، مثل برفن مثل آبن

برف جاده گل و خاکه آب چشمه اما پاکه

دخترا شاخ نباتن چشمه‌ی آب حیاتن

اجر حافظ که میگن شمس حقه، شاخ نباته

چشمه‌ی آب حیات تو کوچه نیست تو ظلماته


منبع: ایسنا
نظر شما